השכרת רכב

אם אתם נוסעים לחו"ל בתקופה הקרובה, בוודאי שאתם מודעים ליתרונות שהשכרת רכב באחת ממדינות העולם מאפשרת לכם. ואכן, בשנים האחרונות ניתן לראות יותר ויותר ישראלים אשר יחד עם הזמנת כרטיסי הטיסה והמלון, מבררים ברצינות על השכרת רכב במדינת היעד.

במקרה הזה, חובה עליהם לדאוג, עוד מהארץ, להנפקה של רישיון נהיגה בינלאומי. מהו אותו רישיון? וכיצד ניתן להנפיק אותו? על כך ועוד במאמר הבא.

על הרישיון הבינלאומי

המטרה העיקרית של רישיון נהיגה בינלאומי, מעצם הגדרתו ככזה, היא לאפשר נהיגה במדינה שאינה ישראל, מבלי שהדבר יהווה עבירה על החוק.

נכון להיום, רישיון הנהיגה הבינלאומי תקף בכ-175 מדינות ברחבי העולם, שעונות על אחד מבין שני התנאים הבאים (וכמובן, גם שניהם יחד): או שהן חתומות על אמנת ז'נבה משנת 1949, או שעל אמנת וינה מ-1968 – שתי אמנות של ארגונים המתעסקים באופן בלעדי בתחבורה ובתיירות. חשוב להדגיש כי רישיון בינלאומי שאינו מצורף לזה הישראלי כאילו אינו קיים.

הרישיון הבינלאומי, אשר תוקפו עומד על שנה אחת, הוא מקביל לרישיון הנהיגה הישראלי, בין השאר בכל הנוגע להגדרות הנהג, לסוג הרכב ולמספר הנוסעים שהוא יכול להסיע בו. על אף שהרישיון הבינלאומי מיסודו נועד ליצור אחידות בתנאי הרישיון בכל מדינה ומדינה, בחלק מהמקרים המדינה עשויה להחליט שהיא מאפשרת לנהוג בה גם עם רישיון נהיגה ישראלי בלבד.

בין המדינות האלה, ניתן למנות את ארצות הברית, אנגליה, גרמניה, ספרד, קוסטה ריקה, קפריסין, בלגיה, פורטוגל, הונגריה ועוד.

חשוב לשים לב לכך שחלה מגבלת זמן על הנהיגה – לרוב ניתן לנהוג למשך שלושה חודשים עד שנה מרגע הכניסה למדינה. כמו כן, לא תמיד חברות ההשכרה, או אפילו גורמי אכיפת החוק במדינה, אכן מתייחסים לאישור הזה.

חברות השכרת רכב עלולות לסרב לבטח רכב של נהג שמחזיק ברישיון נהיגה ישראלי בלבד, או אפילו שלא לאשר את ההשכרה כלל וכלל. לכן, המלצה ברורה היא לברר מראש את המדיניות בחברת ההשכרה, ולראות אילו רישיונות נדרש להנפיק.

מקרה חריג נוסף הוא של יפן, אשר אינה מקבלת כיום את רשיונות הנהיגה הממוחשבים, כפי שמקבלות יתר המדינות. ההתבססות, לכן, צריכה להיות על רישיונות בינלאומיים ידניים, המונפקים כאשר מציגים מסמכים המעידים על נסיעה קרובה ליפן.

נושא זה נמצא תחת טיפולו של משרד התחבורה, שפועל אל מול המשרד היפני המקביל על מנת לפשט את התהליך.

איך מנפיקים את הרישיון?

רישיון נהיגה בינלאומי, להבדיל מזה הישראלי, אינו מונפק על ידי משרד התחבורה. תחת זאת, הדבר נעשה על ידי שתי תחנות הנפקה שקיבלו אישור לעשות זאת, מ.מ.ס.י וטלדור. הליך ההנפקה נחשב לקצר במיוחד, ונדרש להשקיע בכך לא יותר מאשר מספר דקות.

אל תחנת ההנפקה מגיעים עם רישיון הנהיגה הישראלי התקף, בין אם זמני ובין אם פלסטיק. כאשר הרישיון הוא זמני, אגב, נדרש לצרף אליו גם מסמך מזהה אחר, לרבות תעודת זהות או דרכון הנמצא בתוקף.

דרישה חשובה נוספת בדרך להנפקת רישיון הנהיגה היא שתהיה תמונה של הנהג במאגר הממוחשב של משרד התחבורה, אשר לחברות ההנפקה יש גישה מלאה אליו.

לפני מספר שנים, קבע משרד התחבורה כי נהגים שמועד חידוש הרישיון הישראלי שלהם חל החל מתחילת חודש אוגוסט 2006, יצטרכו להצטלם מחדש טרם קבלת רישיון הנהיגה הקבוע.

ומה באשר למחיר? החדשות הטובות הן שהנפקת רישיון נהיגה בינלאומי לא כוללת בתוכה תשלומי אגרה של מאות שקלים, כמו במקרה של הרישיון הישראלי. ניתן להנפיק את הרישיון בסכום שהוא בהחלט שווה לכל נפש, ועומד סביב 16 ש"ח.

דילוג לתוכן